Marie har læst: Turen går til Bøgernes Verden - en litteraturguide til rejser

At rejse er at læse...

Forfatter: Kathrine Tschemerinsky
Genre: antologi, rejsebog
Oprindeligt udgivelsesår: 2017
Sidetal: 132 sider 
Originalsprog: Dansk
Bedømmelse: 



Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Jeg har i langtid haft et ønske om at udvide min geografiske læsehorisont og ikke blot beskæftige mig med litteratur fra min egen kultur.  Men som ikke faglig litteratur kyndig kan det være svært at få et overblik og en ide om hvor man gerne vil starte, derfor tænkte jeg at denne bog var oplagt at læse for mig.

Hvad handler bogen om?
Bogen er delt op i fire geografiske områder; Afrika og Mellemøsten, Americas, Europa, Asien og Oceanien. Hvert kapitel gennemgår væsentlige litterære værker skrevet af forfatter der enten har levet i området eller besøgt det. Genremæssigt spænder værkerne bredt. Der er bl.a. rejsebeskrivelser, socialrealisme og essays.

Hvad var min oplevelse med bogen?
Det er tydeligt at bogen er skrevet ud fra et dansk og europæisk perspektiv. Mange af værkerne er skrevet af danske forfattere og flere udenlandske forfattere gør under betegnelser som Nilens Voltaire eller den palæstinensiske pedant til Stefan Zweig. Det synes jeg dog ikke gør noget, da det gør det nemmere som læsere at forholde sig til den nye litteratur man bliver præsenteret for. Desværre synes jeg rent sidetaltsmæssigt at den amerikanske og vestlige litteratur fylder for meget.

Hvem bør læse bogen?
Bogen er både for folk der ofte rejser og ønsker at finde litteratur til de egne de rejser til, men også til folk, der ligesom mig, kan lide at rejse hjemme fra læsestolen.

Udvalgt citat: 


”Når de skriver digte eller synger sange i Vesten, taler de på vegne af menneskeheden. De er mennesker, men vi er kun muslimer. Når vi skriver noget er det etnisk poesi.” (Orhan Pamuk)

Kommentarer

Populære opslag