Marie har læst den lille bog om lykke.


Hvorfor er danskerne verdens lykkeligste folk?

















Forfatter: Meik Wiking
Genre: Faglitteratur
Oprindelige udgivelsesår: 2017
Sidetal: 280 sider
Originalsprog: Dansk
Bedømmelse:
✭✭✭✭✭✩

Hvorfor valgte jeg at læse bogen?
Der har været en stor hype omkring Meik Wikings engelske bestseller “The Little book og hygge." Desværre har jeg aldrig fået taget mig sammen til at læst den, da jeg ikke er så meget for at læse på engelsk. Så da jeg fandt ud af at han at han havde skrevet en ny bog på dansk, vidste jeg at jeg måtte læse den.

Hvad handler bogen om?
Bogen tager med videnskabelige briller lykken under lup og undersøger hvorfor nogle mennesker er lykkeligere end andre. Dens udgangs punkt er resultat fra The world happiness report, som viser at forskellen mellem de mest og mindst lykkelige lande i verden kan forklares ud fra blot seks forskellige faktorer; Fællesskab, tillid, penge, sundhed, venlighed og tillid. Hver kapitler tager udgangspunkt i en faktor og er med anekdoter, lykketips, fakta, og små lykke historier fra hele verden.

Hvad var min oplevelse med bogen?
Bogen er formidlet med en lethed og et glimt i øjet. Den er helt opløftende at læse. - faktisk bliver man næsten en lille smule lykkelig af at læse den. Og vigtigst af alt så giver den en lysten, modet og værktøjerne til at gå ud og gøre resten af verden en smule mere lykkelig.

Hvem bør læse bogen? Jeg har svært ved at se hvem der ikke burde læse den, for hvem vil ikke gerne vide noget om det vi alle stræber efter at være? Nemlig at være lykkelige.

Udvalgt citat:
“Hvis du er mere lykkelig end din nabo, der har et større hus, en smart bil og den perfekte hustru, så er du efter vores målestok den, der gør noget rigtig. “

Bonus:
Vil du gerne vide noget om den lidt mørkere side af lykke, som kan være med til at forklare hvorfor lykkelige lande har en relativ høj selvmordsrate? Så kan du se Meik Wikings spændende ted talk om det her



Kommentarer

Populære opslag