Christina har lyttet til: Dr. Jekyll og Mr. Hyde

Mystik og lægevidenskab i Victoriatidens England  

Forfatter: Robert Louis Stevenson (1850 – 1994)
Genre: Kortroman, mystisk thriller, gotik  
Oprindelige udgivelsesår: 1886
Lyttetid: 3 timer og 20 minutter (Sidetal: 144 sider)
Tilgængelig som lydbog på eReolen

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg er flere gange stødt på bogen, når jeg har været på udkig efter gode, korte klassikere.  Da jeg så, at den var indtalt som lydbog på eReolen, tænkte jeg, at den kunne blive soundtracket til mine kommende togture.

Hvad handler romanen om?
I romanen følger man advokaten Mr. Utterson, som har fået nys om en sag, der tyder på pengeafpresning. En skummel mand ved navn Edward Hyde har, efter at have trampet en lille pige ned på åben gade, betalt hendes familie med en check, som er underskrevet den respekterede læge Dr. Jekyll. Hvorfor holder Jekyll mon hånden over denne usle person?

Hvad var min oplevelse med romanen?
Måske egner romaner fra 1800-tallet sig dårligt til lydbøger – for mig føltes det formelle sprog i hvert fald tyngende, og jeg havde flere gange svært ved at holde interessen for historien. Fortællingens mysterie opklares allerede halvvejs inde i romanen, hvilket får resten af fortællingen til at føles meget udredende. Til gengæld synes jeg, at romanens temaer om undertrykte laster og forholdet mellem godt og ondt var rigtig interessante og gør, at romanen er værd at kende til.  

Hvem bør læse romanen?
Læs bogen, hvis du er til gammeldags krimier, gotisk litteratur og filosofiske spørgsmål. 

Stjerner: 3/6

Udvalgt citat: 
”I learned to recognize the thorough and primitive duality of man; I saw that, of the two natures that contended in the field of my consciousness, even if I could rightly be said to be either, it was only because I was radically both.”

Bonus: 
Romanen var utrolig populær i dens samtid. Stevenson har desuden skrevet romanen Skatteøen – en bog som Goodreads kalder ”The most popular pirate story ever written in English”

Kommentarer

Populære opslag