Christina har lyttet til: Den fremmede


En død mor og et tilfældigt mord


Forfatter: Albert Camus (1913 – 1960)
Genre: Roman
Oprindelige udgivelsesår: 1942
Lyttetid: 2 timer og 57 minutter (Sidetal: 123 sider)
Tilgængelig som lydbog på eReolen*

Hvorfor valgte jeg at læse romanen?
Jeg fandt romanen på en liste over korte, must-read klassikere, og pga. den ret ambitiøse læsemængde der er på litteraturvidenskab, tiltaler korte, gode romaner mig i høj grad. Jeg har desuden læst Camus’ filosofiske essay Sisyfos-Myten og syntes, det kunne være spændende at læse noget af hans skønlitteratur.  

Hvad handler romanen om?
I romanen følger man jeg-fortælleren Meursault, en ung franskmand i Algier, der virker ligeglad med det meste, selv det faktum at hans mor lige er død. Han bliver ved et tilfælde viklet ind i sin nabos konflikt med en pige – en konflikt der eskalerer, og pludselig har Meursault skudt og dræbt en arabisk mand. Meursault må nu i retten, og her betragtes hans ligegyldighed som en større forbrydelse end selve hans ugerning.

Hvad var min oplevelse med romanen?
Jeg synes at Den fremmede er utroligt velskrevet - sproget er simpelt og alligevel males karaktererne og situationer tydligt frem, f.eks. formår Camus at fremstille hovedpersonen sympatisk, på trods af Meursaults ligegyldige attitude over for omverdenen. Jeg synes dog, at romanen bliver mindre interessant efter mordet er begået, den slår over i et slags retssals-/fængselsdrama, og der tegner sig langsomt et ikke særligt opbyggeligt budskab, nemlig at intet i verden betyder noget udover den kendsgerning, at vi alle en dag skal dø.

Hvem bør læse romanen?
Læs bogen hvis du kan lide eksistentialisme, retssalsdramaer og korte, intelligente romaner.

Stjerner: 4/6

Udvalgt citat: (bogens første sætning) 
"I dag døde mor. Eller måske i går, jeg ved det ikke."
Bonus: 
Få en kort introduktion til Albert Camus’ forfatterskab og filosofiske virke i denne korte video fra ”School of Life”. 


*eReolen er en gratis app, hvor man via sin biblioteksbruger kan få adgang til både e-bøger og lydbøger. En klar anbefaling herfra!

Kommentarer

Populære opslag